Direktlänk till inlägg 2 mars 2019

Färjetrafiken i Storsjön

Av Kent Livendahl - 2 mars 2019 17:20

Ett litet kåseri från år 2001!/Kenta


Det är nåt speciellt med färjetrafiken i Storsjön! Sommarturisterna tycker att det är fantastiskt att få ta med sig bilen på färjan utan att det kostar något. Vi som behöver ta färjan till stan ganska ofta, eller är arbetspendlare,  är också tacksamma för att det är gratis. När man bor i Hallen och ska till Östersund är det sju mil om man åker runt men bara halva sträckan om man tar färjorna. Obs färjorna! Det är två stycken! Man måste byta båt på Norderön! Från en helt frigående till en som leds över med stålvajer.
Lite längre bakåt i tiden fanns det även en färja i Sundsbacken som gick mellan Brasta och Sundsbacken.

Nu finns det bara två färjor kvar i Storsjön. Förr fanns det sex stycken, Sannsundsfärjan, Rödöfärjan, Vallsundsfärjan, Isöfärjan och Håkanstafärjan och färjan i Sundsbacken, som nu är ersatt av Brasta-bron. Den nya bron, byggd 1970, innebar slutet för färjetrafiken över Sundsbackssundet.  Kvar är bara Isö- och Håkanstafärjan. Det har alltså byggts fyra broar i Storsjön.


Den som tog längst tid att få klar var helt klart Vallsundsbron. Det tog sisådär hundra år från tanke till färdig bro.

Rödöbron kom till ganska snabbt, men så fick vi också betala för att använda den. Priset sattes mycket finurligt till sexton kronor. Man måste alltså vara utrustad med tre olika sorters mynt att stoppa i apparaten, en tia, en femma och en krona.  Mycket smidigt! Om man struntade i avgiften blev man fotograferad och fick en räkning hem med tillkommande faktureringsavgift. Tack och lov är bron avgiftsfri nu. Men var inte så säker!! Just nu sitter några djupt tänkande planerare i en utredning och funderar på om man borde införa avgifter på alla Vägverkets färjor! Allt för att underlätta för oss som bor på landsbygden!


Sannsundsfärjan lades ner 1981 då bron byggdes. Den firar alltså tjugoårsjubileum i år 2001! Det sägs att Oviksborna som pendlade till stan hade svårt att vänja sig av med färjetiderna så de åkte klumpvis över bron under en lång tid!
-Om vi skyndar oss hinner vi med halvfem-bron!!???

Skyndar oss ja! Att vara beroende av en färjetid innebär en ständig kamp med klockan. Man lär sig att det tar tretton minuter och tjugofyra sekunder till färjan och då är det den tiden som gäller! Av någon anledning brukar det  bli väldigt bråttom mot slutet, då man i regel måste springa runt och leta efter mössor och vantar innan man kommer iväg hemifrån! Tiden kan pressas om man kör fortare. Trafiksäkert? Nej! Mänskligt? Ja! Vem sa att det var lugnt och avstressande att bo på landet??

Men det är lugnt och avstressande att åka färja när man väl är ombord. Så lugnt att många pendlare återupptar den avbrutna nattsömnen och måste väckas när färjan lägger till på andra sidan. Detta åstadkoms antingen genom att färjemannen lägger till vårdslöst så att rycket väcker den slumrande eller att färjans mistlur väsnas så förskräckligt att den och väcker passageraren.


Färjan är också en mötesplats. Resan tar ca femton minuter och då kan man kliva in i kompisens bil och umgås under resan. Det finns dock en fara med detta! Det har hänt att den som klivit in i kompisens bil har glömt att han har sin egen bil med sig och fortsatt resan i kompisens!! Är det pinsamt, eller??

Under sommarhalvåret, eller snarare sommarkvartsåret, är vi beroende av Vägverkets färjor, och på vintern, isvägar över Storsjön. Det finns en tid, vår och höst, då det är jobbigt för oss, den tid då färjan inte kan gå på grund av ishinder men isen är för dålig att åka på. Alltså, föret är uselt. Då måste vi ta vägen runt hela Storsjön för att komma till Östersund. Då längtar man efter ”Isväg öppen” eller ”färjan går”.

 

Text och foto Kent Livendahl


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kent Livendahl - 19 juni 2020 16:19

Kanske varmaste midsommaren mannaminne? Då gjorde Elisabet och jag en utflykt till Hara brygga, ett underbart ställe för sol och bad vid Storsjön.   Fika billigt och gott visste vi att man kan göra där, vi har varit där förut. En extra krydda som...

Av Kent Livendahl - 13 juni 2020 09:48


    Britt Jakobsson recenserar   Alla som hyllar Darwin och evolutionen, hur kan ni tro att den västerländska människan är slutmålet och ha högmodet att kalla oss homo sapiens, den visa människan? Troligare är att utvecklingen går mot högre in...

Av Kent Livendahl - 8 april 2020 16:48


  Detta är skribentens katt som ofta vill sitta i Britts knä, och är en hejare att hålla huset rent från råttor och andra gnagare!    … diktade Werner Aspenström. Ja, de håller på för fullt men problemen är svårlösta. Kan en stark k...

Av Kent Livendahl - 5 april 2020 14:09

    Kenta med sin exra påse på vänster ben     Låter inte helt kul, eller hur. Med en mycket värkande, infekterad och svullen njure skjutsade hustrun in mig till lasarettet med stigande feber och sänka. Tyvärr är inte min vänstra njure ...

Av Kent Livendahl - 31 mars 2020 16:46

I det senaste numret av Bygdebladet (som enligt HBIS styrelse skulle bli så bra) får vi veta att det också ska läggas ner i juni 2020.(Detta förstod flera av oss arbetare direkt, men fick veta att vi inte förstod föreningens bästa) Enligt min mening ...

Ovido - Quiz & Flashcards