Alla inlägg under oktober 2019

Av Kent Livendahl - 29 oktober 2019 18:13

DRAMAT
Nyligen fick ambulansen hämta undertecknad och skjutsa gubben Kenta till lasarettet. Med över 40 grader i feber och en infektion i kroppen var jag inte så kaxig; min kära hustru såg till att en ambulans kom till Bjurgatan.

Väl inkommen till akuten togs jag som vanligt (har varit med om detta förr) väl om hand av sjukvårdspersonalen. För att komma tillrätta med infektionen i min kropp sattes genast in antibiotoka; intravenöst.
Vid första ronden frågade chefsläkaren vad jag hade för planer denna vecka.
-Min hustru fyller 70 år till helgen och då måste jag vara utskriven, på fredagen har jag tid hos hörcentralen kl 8.00 för att hämta mina nya hörapparater sedan har jag tid hos Berners kl 10.15 för att få på vinterdäcken”, svarade jag.
-Det ska vi försöka ordna, svarade läkaren. Vi ska göra vårt bästa, kunden har alltid rätt, sade han skämtsamt.

Mycket riktigt, på fredagen skrevs jag ut och min äldsta dotter Sara fixade vinterdäcken hos Berners varpå hon kunde hämta mig till den väntande festen under helgen. Alla barn och barnbarn kom hem till Hallen för att fira mormor/farmor. Allt som allt blev vi 18 stycken  till festen.


Elisabet som fyllde 70  

 

FESTEN 
Födelsedagsbarnet hade ordnat allt. Hon hade hyrt en biosalong, beställt en film som passade alla från fyraåringarna upptill den äldsta, 71åringen Kenta. Med tårtor, godis, kakor kom vi vid lunchtid till biosalongen för 30 personer som var lagom stor för vår klan, 18 stycken, vi hade gott om plats. Att man kan hyra en salong för privat bruk var en nyhet för många. Mycket trevligt!  Yngsta dottern Lina hyllade sin mor med sång och egen text. Många grät glädjetårar!


 
Amanda omgiven av Astrid och Elsa.





 

Jesper Carlsson mitt i biosalongen



Filmen, den senaste Lejonkungen, med riktiga djur i handlingen var mycket bra! När filmen var slut upptäckte vi att det var ett par timmar kvar innan klanen även skulle inta restaurangen Pinchos, gick alla hem till Lina och Jimmy som har en liten fin lägenhet på Frösön. Trevligt och fullsatt blev det där!

På Pinchos åt vi och hade trevligt.

När alla var mätta och nöjda på firandet gick/for var och en hem till sig.
Elisabet var väldigt nöjd med firandet och presenterna, en resa till Kap Verde tillsammans med äldsta dotter Sara, sången av minstingen Lina och den skräddarsydda kappan av Anna Mellberg, Ateljé Klea.

Fredagen före festen på bion och Pinchos kom det gäster för att fira Elisabet. Det var hennes rätta födelsedag som är den 18 oktober. De hade också presenter med sig som gladde födelsedagsbarnet.

 

Text Kent Livendahl

Foto olika barn.  

Av Kent Livendahl - 10 oktober 2019 23:22


 

Så var det dags igen för en ”brandkårsutryckning” av invånarna i Hallenbygden.

Åre kommun blev inbjudna till Hallgården för att förklara  sin nya brandchefs förslag till förändring av deltidsbrandkåren. Den var så konstig så att brandmännen sa upp sig. De tyckte att den nya brandchefen skulle förändra så mycket att det fanns inget brandförsvar kvar.

Han skulle bl.a ta ifrån brandkåren i Hallen en släckningsbil som var själva basen i släckningsarbetet. Uppsägningstiden går ut den 19 december i år, så efter detta datum finns det inget brandförsvar i Hallenbygden om chefen och brandmännen inte kan komma överens.

 

Can Savran, politiker och kommunalråd i Åre


Då kan man fråga sig om allt ska hänga på en släckningsbil? Dessutom hade brandchefen uttryckt sig okänsligt, enligt personalen på brandkåren. De hade uppfattat honom så att det var inte så noga med brandförsvaret i Hallen. Enligt brandchefen, som han flera gånger repeterade under kvällen, var detta bara ett förslag. Brandmännen däremot uppfattade det som ett direktiv som till varje pris skulle genomföras; därför sa de upp sig! Vem vill bo i en bygd utan brandförsvar? Utflyttningen är ett faktum!

 

Tord Teland var talesman för brandstyrkan.

 

 

 

Här satt brandmännen tillsammans



Nu måste brandchefen och personalen i Hallen träffas och komma överens. Representanterna från Åre kommun blev varse att invånarna i Hallen, 260 invånare kom till denna utryckning till Hallgården, inte tänker låta en ny brandchef, anställd sedan endast nio månader, förstöra det arbete och kunskap som brandmännen byggt upp och skaffat sig under de trettio år som deltidsbrandkåren har funnits!

Kan inte låta bli att dra en parallell till utryckningen ”rädda skolan i Hallen”. Det påstås att skolchefen som ville förändra skolan då, lägga ner högstadiet och stöka till det för både personal och elever, bara var anställd för att ”fixa detta” och sedan försvinna igen. Kan det vara på samma sätt med denna brandchef?? Vill inte tro det men kunde inte låta bli att dra denna parallell.



 

Här visar brandkåren sina kunskaper under en barnfestival i Hallen 

 

 

Text & foto Kent Livendahl
Foto Birgitta Andersson    

Skapa flashcards