Alla inlägg den 11 mars 2019

Av Kent Livendahl - 11 mars 2019 21:41

Med anledning av mitt engagemang i Bodil Malmstens bok 

KONSTEN ATT SKRIVA SÅ GÖR JAG, vill jag publicera texten som Britt Jakobsson skrev vid Bodils död./Kenta


Nu funderar jag över de band jag har till Bodil Malmsten. Inga personliga men hennes morfar och min pappa träffades ofta på sammanträden. I min barndom fick jag ofta höra pappas omdömen om hennes morfar, de var inte positiva. Troligtvis hörde Bodil något liknande om min pappa. De var helt enkelt antagonister de gubbarna. En sak var att Olle Alm handlade på Kooperativa, det gjorde inte min pappa. Bodil har skrivit vackert både om sin morfar och mormor och Bjärme där hon bodde som barn. Jag tittar i ”Mitt första liv” med devisen ”Den gudarna älskar dör inte”. Där har hon ritat sin moffa som gammal i utsvängda byxor och sig själv när hon åkte i ravinen i Frösöbacken.

Samhällsengagemanget har jag gemensamt med Bodil Malmsten och en idol, fransmannen Stephane Hessel, som skrev boken Säg ifrån! ”Hon skrev med stetoskopet mot samhället” är rubriken i DN efter hennes död. Hennes röst var speciell, uppfordrande och bråttom.  Listan över romaner, dramatik och poesi är lång.


  Väldigt sorgligt att hon inte finns längre.

Text Britt Jakobsson

Av Kent Livendahl - 11 mars 2019 18:27

Promenaden idag blev i härligt solsken. Fantastiskt väder. Orkade inte så långt. Elisabet är starkare än jag och gick sin egen tur, mycket uppför och var rejält trött och hungrig vid hemkomsten. Det var jag också trots att min stegräknare bara signalerade knappt 2000 steg.

Vi åt vår lunch och måste ta en liten powernap efter den.


Denna vecka innehåller en hel del intressant.

Tisdag: Elisabet jobbar, jag kollar på skidskytte-VM.

Onsdag: Våra bästisar från Waxholm kommer till oss.

Torsdag: Vi går på skidskytte-VM tillsammans med våra kompisar.

Fredag: Min musikkurs börjar på Birka. Det är ett test för mig. Vill prova om jag kan och orkar spela; fiol eller gitarr eller mandola tillsammans med andra. Är lite trött och mina strokeskador ger sig till känna. Klarar jag det träffas deltagarna tio fredagar i rad.


Det blir roligt att umgås med våra vänner från onsdag och över nästa helg. De tar tåget hem sedan.

Funderar på att förbereda mig för att skriva en deckare. Det tar lång tid för klura ut en historia. Många frågor ska besvaras innan man kan sätta igång själva skrivprocessen.


Du får gärna önska mig lycka till.

 

Av Kent Livendahl - 11 mars 2019 12:16

Nu blir det säkert sista delen. Har också förstått att jag aldrig blir en författare av rang. Tänker skriva på bloggen enbart för att det är roligt och när jag vill berätta något. Men att skriva om mina författardrömmar samt att läsa Bodil Malmstens lärobok i ämnet, har varit  roligt.


Nu läser jag ett par kapitel märkta Lärlingsuppgift # 1 och Lärlingsuppgift # 2.

Man ska välja en riktigt bra bok. Gå igenom din egen bokhylla eller biblioteket. Bokhandel finns inte i Hallen. Välj en bok du verkligen bryr dig om. Läs den. Studera hur den är upplagd, motiv, ton och språket. Talspråk?

Nu handlar det om berättelsen. Vem berättar och varifrån?
Hur  förs handlingen framåt? Det här om Framåtrörelsen behandlades tidigare i boken, viktigt att det alltid finns en rörelse framåt även om det som i Samuel Beckets pjäs ”I väntan på Godot” inte händer någonting. Framåtrörelse och Cliffhangers är viktiga ingredienser för att läsaren ska vilja vända blad för att se vad som händer i handlingen.


Ju längre in i Bodil Malmstens lärobok man kommer desto svårare blir den att förstå, tycker jag.

Jag vill dock ta upp några fler saker i boken; Kapitlet PUNKTER OM ORD. Man kan använda grova ord, svära går bra men då måste den som skriver vara säker på hur personen svär och att svordomen passar i sammanhanget. Skribenten ska vara försiktig med svordomar.

Vackra ord hittar man i Genesis, alltså Bibeln.

Onomatopoetiska ord; ex. pang, poff, boom, splasch, krasch.

Kapitlet med förklaringen till bokens titel som är: KONSTEN ATT SKRIVA   SÅ GÖR JAG

Inte att hon kan det. Läs vad det står, det står:

Så gör jag. Inte: Det kan jag      På det sättet får läsaren sig en åthutning:
FÖRSÖK ATT FÖR EN GÅNGS SKULL LÄSA DET SOM STÅR!

Nu har jag läst, förstått somligt men inte allt. Den som läser detta och blir sugen kan låna boken på biblioteket.

Nämner ett par citat, jag inte nämnt förut. Från Bodils bok förstås.

 

Alla bra böcker har en sak gemensamt,
de är verkligare än om de verkligen hänt
ERNEST HEMINGWAY

 

Man märker ansträngningen och blir beklämd
GOETHE


KONSTEN ATT SKRIVA SÅ GÖR JAG Bodil Malmsten Modernista  

Ovido - Quiz & Flashcards