Alla inlägg den 8 mars 2019

Av Kent Livendahl - 8 mars 2019 19:31

DAGBOK 2019-03-08 fredag.

VM i snövinter med minusgrader

Svårt att besegra förra vintern men nu har det kommit en hel del. Mycket men vit och torr snö, härligt. Vi, hustrun och jag, mest hustrun som är mycket starkare och uthålligare än jag, brukar vilja skotta innan vi kör ut bilen ur garaget; och det måste vi idag då vi ska handla. Det är mest hustrun som skottar, men jag har tagit mig nu. Varför skotta först? Ibland för att få ut bilen ur garaget annars för att inte packa till snön och skapa isvalkar när tövädret kommer.

Under skottningen träffar man alltid någon eller några av grannarna. Hundgrannen kom idag utan hund.
- Det var ingen idé att ta med honom nu när jag skulle till affären. Han följer med ner till stora vägen (321an) men sedan anar han oråd och sätter sig på röva och vägrar följa med, sa hundgrannen. Efter  henne kom nygrannen, hela familjen, hon, han och sonen som blev dragen på en kälke. Närmsta grannen. I form av en vuxen son
När skottningen var färdig tog vi med oss den digra handlingslistan och ett gäng med tygkassar och drog till ICA. På bua träffade vi några bekanta, vilket man alltid gör på Karl Ors Bua.

Vi handlade ganska mycket, dels var det många basvaror slut och dels kommer familjen yngsta dottern med sin tvillingbarn och hälsar på. Släpade ut de proppfulla kassarna till bilen for hem, hamnade sedan i våra TV-fåtöljer med varsin semla och vilöksbröd med kaffe och mjölk.   

 

Text & Foto Kent Livendahl

 

Ovido - Quiz & Flashcards