Direktlänk till inlägg 15 augusti 2019

Otäck krönika om gröna-vågare, på 70-talet

Av Kent Livendahl - 15 augusti 2019 18:37

Det var på den tiden då den gröna vågen vällde fram. Jag var själv en del av den och sammanlevde med en man från Stockholm som tillverkade musikinstrument av djurhorn, företrädesvis av bock. Eftersom han inte körde bil fick jag följa med på olika äventyr i jakt på den åtrådda råvaran. 

Vi skulle nu till en avlägsen gård i Jämtland, jag säger av diskretion inte namnet men den låg vid vägs ände uppe på en höjd med vacker och vidsträckt utsikt.


   Det är den platsen jag tänker på i de nätter då jag inte kan sova. Jag undrar hur det ser ut nu. Är det samma nakna glödlampa som hänger i taket? Är fönstren lika smutsiga och finns skräp- och komposthögen fortfarande kvar precis intill dörren? Finns hålen i golvet kvar? Att den redan då gamla hunden som gjorde sina behov nära ingången, är död, är det ingen tvekan om.

Barnet som var i femårsåldern hade sin madrass direkt på golvet i kammaren. Inga lakan, bara en grå filt, den torftigaste sovplats jag sett. Mamman som sakta, sakta började skära grönsakeroch tillverka en soppa, var höggravid Både hon och maken var akademiker och diskuterade konst och litteratur på hög nivå. De kom från Mellansverige, jag säger inte mer.

Det var nog den längsta dagen i mitt liv jag tillbringade där. Det fanns en deal att min man skulle få två fina bockhorn, om han under dagen tillverkade och lämnade kvar ett blåsinstrument av ett tredje horn. Sådant tar tid. Hornet var visserligen kokat och klart men återstod att borra fingerhål, stämma dem och putsa, gnida på hornet tills det var sammetslent. Det jag nu berättat var inte det värsta. I den lilla förfallna lagården försiggick en vanvård jag inte sett maken till. Kor stod djupt ner i sin egen skit och en kalv stod i en kätte, så liten att den inte kunde vända sig. När jag tänker på det börjar jag skaka invärtes och undrar om jag kunde ha reagerat på annat sätt än jag gjorde. I min vånda medan timmar och minuter släpade sig fram, gick jag ut och letade rätt på en kratta och började använda den lite vilset för att få bort det värsta runt förstutrappan. Jag pratade väl lite med gossen också kan jag tro.

Det jag gjorde var säkert något oartigt som signalerade kritik mot värdfolket. På gårdsplanen fanns också en skrotbil och uttjänta vitvaror, inte så ovanliga attribut i byar men det var absolut intedet värsta. Det var hur djuren hade det.

När vi kom hem tog jag kontakt med en kvinna, blivande veterinär som jobbade i just den trakten och öste ur mig allt jag kände. Vad hon svarade har jag inte kunnat glömma. Vi hade verkligen olika bilder av situationen. ”Ja, hos NN är det snöre på snöre.”

Inte ett ord om att anmäla paret för vanvård av djur. Det borde jag själv ha gjort och inte tagit hänsyn till affärer med bockhorn.

 

Text Britt Jakobsson

 

 

 

 
 
Ingen bild

Yvonne

15 augusti 2019 21:39

Det gör ont i hjärtat när jag läser det du skriver.....

Kent Livendahl

17 augusti 2019 18:16

Det förstår jag. Dessvärre är det en sann historia som artikelförfattaren Britt Jakobsson har levererat.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kent Livendahl - 19 juni 2020 16:19

Kanske varmaste midsommaren mannaminne? Då gjorde Elisabet och jag en utflykt till Hara brygga, ett underbart ställe för sol och bad vid Storsjön.   Fika billigt och gott visste vi att man kan göra där, vi har varit där förut. En extra krydda som...

Av Kent Livendahl - 13 juni 2020 09:48


    Britt Jakobsson recenserar   Alla som hyllar Darwin och evolutionen, hur kan ni tro att den västerländska människan är slutmålet och ha högmodet att kalla oss homo sapiens, den visa människan? Troligare är att utvecklingen går mot högre in...

Av Kent Livendahl - 8 april 2020 16:48


  Detta är skribentens katt som ofta vill sitta i Britts knä, och är en hejare att hålla huset rent från råttor och andra gnagare!    … diktade Werner Aspenström. Ja, de håller på för fullt men problemen är svårlösta. Kan en stark k...

Av Kent Livendahl - 5 april 2020 14:09

    Kenta med sin exra påse på vänster ben     Låter inte helt kul, eller hur. Med en mycket värkande, infekterad och svullen njure skjutsade hustrun in mig till lasarettet med stigande feber och sänka. Tyvärr är inte min vänstra njure ...

Av Kent Livendahl - 31 mars 2020 16:46

I det senaste numret av Bygdebladet (som enligt HBIS styrelse skulle bli så bra) får vi veta att det också ska läggas ner i juni 2020.(Detta förstod flera av oss arbetare direkt, men fick veta att vi inte förstod föreningens bästa) Enligt min mening ...

Ovido - Quiz & Flashcards