Alla inlägg den 21 augusti 2019

Av Kent Livendahl - 21 augusti 2019 11:08

I somras, vecka 30, fick vi besök av skådespelaren Emma Peters, hennes man Thomas Magnusson och deras två barn Maj och Matilda. Familjen besökte sevärdheter i Hallenbygden. De två barnen verkade trivas på Ifvarsgården. Där finns det mycket för barn att leka med.

 

Wikipedia berättar om Emma
Emma Peters studerade vid Teaterhögskolan i Stockholm 2000-2004. Hon har arbetat på Backa teater, Östgötateatern, Uppsala stadsteater och turnerat med Dramaten och Riksteatern och medverkat i flera TV-serier som Vita lögner, Krama mig, Grotesco och Gustafsson 3 tr.

Emmas make Thomas Magnusson är radiojournalist och Agendachef på P4 Uppland.
Thomas är en Jämtlänning som efter en tio år lång omväg som skådespelare hamnade som journalist på radion.

Thomas egna ord:
På P4 Uppland får jag utlopp för många av de sidor som inte är särskilt smickrande hemma i vardagsrummet – envisheten, ifrågasättandet, oförmågan att ge upp.
Bor i Stockholm, drömmer om min fiskestuga uppe i Jämtlandsfjällen och längtar tillbaks till tiden då fredagsmys innebar grillchips framför Nöjesmassakern
.

 

Intervju med Emma Peters
jag har inte varit så torr i munnen sen jag sökte scenskolan som under inspelningen av ”Så ska det låta” tillsammans med Tommy Körberg!

 

Kan man påstå att ditt genombrott för allmänheten blev i tv-serien Vita lögner?

Nja, kanske inte genombrott publikt, även om det var många som tittade, men för mig var det ändå en dörröppnare och en otroligt rolig erfarenhet, 300 avsnitt blev det faktiskt, men så spelade vi in två avsnitt per dag också. 50 min färdigt material om dagen, jämfört med tre minuter för en vanlig dramaproduktion... kanske föredrar jag det senare ändå...

 

> Varför köpte ni en andelslägenhet i Ol-Jons/Hallen?
Min man som är från Östersund har släkt i trakterna kring Oviken och vi älskar både Storsjöbygden och fjällen, oavsett årstid. Ingen sommar utan en Jämtlandsvecka. Hallen är en perfekt utgångspunkt, Bydalen åt ena hållet och Storsjön åt andra. Jag anmäler mig som ambassadör! Ol-Jons ligger helt rätt för oss, fina, rejäla stugor med härlig furupanelstämning, man går i barndom. Och så har jag ju faktiskt varit i Hallen som barn också: Minns vintervägen med skräckblandad förtjusning.
Min pappa Mats var faktiskt stockholmskorrespondent för Hallenposten under några år, icke att förglömma!

 

> Hur länge har du varit i branschen?
Ja, drygt 20 år(!!!). Gjorde min första teveroll i en Bullen-serie 1995-96.

 

> Berätta gärna om hur det gick till när du blev tillfrågad att vara med i "Så ska det låta" med Tommy Körberg.
Ibland får man förfrågningar som man inte genast kastar sig över, det var en sån, jag har inte varit så torr i munnen sen jag sökte scenskolan som under den inspelningen. Tommy är ju musiker! Det är inte jag, jag är bra på att sjunga men jag kommer ju inte ihåg några texter. Alltså, jag kan bara refränger, och det knappt! Puh, det var en svettig inspelning...

 

> Hur kom du med  i "Grotesco".?
Jag blev god vän med en av de där Lidingökillarna under min scenskoletid, Jonas Kahnlund, som gick på producentutbildningen.. Så vi började leka på fritiden och hade skoj ihop och sen gled jag liksom in i sammanhanget. Det utlystes en humortävling av SVT och då skapades Grotesco, som sen vann tävlingen och fick göra en egen serie.

 

 

Text & Foto Kent Livendahl

 

 

Thomas och Emma trivs i Hallenbygden och har en andelslägenhet i Ol-jons i Hallen.

 

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards