Direktlänk till inlägg 14 augusti 2019

Skriv av hjärtans lust, del 1, Anna Klea

Av Kent Livendahl - 14 augusti 2019 16:07

Hustrun och jag gjorde en riktig heldagsutflykt tisdag den 13 augusti. Jag trodde att det skulle bli EN artikel av våra samlade intryck. Upptäckte att det borde vara förståndigt att dela upp det på TRE delar. Här kommer den första. 

Anna Haraldsson, gift Mellgren, är en skicklig sömmerska/hantverkare sedan trettio år. Vi träffade nyligen Anna på Jamtlis vårmarknad. Då provade Elisabet en kappa/jacka som Anna tillverkat. Elisabet passade mycket bra i den och blev förtjust. Därför tyckte jag att kappan/jackan skulle bli en lämplig 70-års present. Nu var det dags att åka till Mälgåsen och ta mått och välja färg.


Om sig själv berättar Anna så här på sin hemsida:
Jag heter Anna Mellgren och designar och tillverkar alla dessa kläder som ni kan se på min hemsida  www.ateljeklea.com Naturmaterial som renskinn, vadmal, andra ylletyger samt lin är mina favoriter för att de känns så äkta att jobba med. Jag vill att kläderna ska vara av hög kvalité och hålla länge. Slit och släng är inget för mig.
Eftersom jag bor nära naturen på en stor gård med häst, hund och katt och tycker om att åka skidor både på längden och utför, som fritidssyssla, så blir mina kläder inspirerad av det, så jag tänker mycket på plaggets funktioner.

Min familj består av Sandra 17 år, Erik 14 år, Simon 13 år och maken Per-Olof, de är mina "försökskaniner" alla nya produkter testas först på dem.

Om ni inte vill åka till Mälgåsen för att hälsa på mig så kan ni träffa mig i hantverksbutiken Gaupa Hantverk Z- gr 1 i Östersund, där jobbar jag ibland.
Anna Mellgren


Om Anna berättar jag så här:
Anna kommer från byn Faxand i Kvitsle. Gick klädlinjen redan i gymnasiet. Utbildning skaffade hon sig i Malung. Hon fick sin utbildning, men lokalen där skolan var förlagd var undermålig enligt Anna. Tillsammans med den kunniga pälssömmerskan  med förnamnet Elna (glömt efternamnet) startade hon en ateljé i Kvitsle. Lokalen som tidigare var livsmedelsaffär hyrdes och verksamheten tog sin början. Livsmedelsaffären då den var i drift låg mittemot Kvitsle hembygdsgård.


Så småningom gick tyvärr Elna bort. Anna byggde då en ateljé på hemgården i Faxand. Under denna tid jobbade jag som lantbrevbärare, men Anna kom inte undan mig då bägge ateljéerna låg på mitt vidlyftiga distrikt! Först då hon flyttade till Mälgåsen slapp hon mig. Det var då hon träffade hon Per-Olof Mellgren.

Där öppnade Anna sin tredje ateljé, på Per-Olofs hemgård. Livet gick vidare och Anna utvecklades hela tiden som hantverkare och företagare. Tillsammans fick Anna och Per-Olof tre barn.   


Som hon själv har berättad designar hon och tillverkar alla sina kläder som man kan se på hennes hemsida www.ateljéklea.com . Dessutom tar hon ett stort ansvar för sin nya hembygd med mycket ideell verksamhet.


Text & Foto Kent Livendahl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kent Livendahl - 19 juni 2020 16:19

Kanske varmaste midsommaren mannaminne? Då gjorde Elisabet och jag en utflykt till Hara brygga, ett underbart ställe för sol och bad vid Storsjön.   Fika billigt och gott visste vi att man kan göra där, vi har varit där förut. En extra krydda som...

Av Kent Livendahl - 13 juni 2020 09:48


    Britt Jakobsson recenserar   Alla som hyllar Darwin och evolutionen, hur kan ni tro att den västerländska människan är slutmålet och ha högmodet att kalla oss homo sapiens, den visa människan? Troligare är att utvecklingen går mot högre in...

Av Kent Livendahl - 8 april 2020 16:48


  Detta är skribentens katt som ofta vill sitta i Britts knä, och är en hejare att hålla huset rent från råttor och andra gnagare!    … diktade Werner Aspenström. Ja, de håller på för fullt men problemen är svårlösta. Kan en stark k...

Av Kent Livendahl - 5 april 2020 14:09

    Kenta med sin exra påse på vänster ben     Låter inte helt kul, eller hur. Med en mycket värkande, infekterad och svullen njure skjutsade hustrun in mig till lasarettet med stigande feber och sänka. Tyvärr är inte min vänstra njure ...

Av Kent Livendahl - 31 mars 2020 16:46

I det senaste numret av Bygdebladet (som enligt HBIS styrelse skulle bli så bra) får vi veta att det också ska läggas ner i juni 2020.(Detta förstod flera av oss arbetare direkt, men fick veta att vi inte förstod föreningens bästa) Enligt min mening ...

Ovido - Quiz & Flashcards