Direktlänk till inlägg 1 augusti 2019

Ge inte upp

Av Kent Livendahl - 1 augusti 2019 17:05

I denna artikel vill jag berätta vad som hjälper mig att inte ge upp.

Nära och kära först:
Min hustru Elisabet (utan h) har alltsedan jag blev sjuk 2013 varit den viktigaste för mig, tätt följd av mina barn och barnbarn.
Den svenska och fantastiska sjukvården:
Jämsides fanns och finns sjukvården som fixade det mesta, hurra vad dom e bra! Jag lever nu på övertid; läkaren som meddelade domen sa att rent statistiskt så levde de som fick denna elakartade cancer fem år. Hurra jag lever på övertid. Denna läkares kolleger satte igång och jobba med mig både i Umeå och i Östersund. Efter sju sorger och åtta bedrövelser är jag på väg att må bättre.

 

Texten nedan är en repris från 2014 då jag fortfarande var anställd på 321an./Kenta
Kort om min sjukdom: fick besked att jag hade en elak tumör i urinblåsan i januari 2014. Opererades i Umeå i april. Cancern är borta men jag måste numera pinka genom magen. Inga problem med det men den vänstra njuren behöver lite hjälp att tömma sig och därför har jag en påse till den också. Detta är en tillfällig lösning och jag hoppas på en snabb och bra lösning på detta. Då bär det av till Umeå.
Det löste sig så småningom men det krävdes en operation till./Kenta
Nu blir jag omhändertagen på bästa sätt i Östersund. Har haft en efterhängsen feber som har varit uppe i över 39 grader. Då var det lite jobbigt men nu är jag nästan feberfri och följaktligen tog skrivklådan överhanden och fick mig att leverera denna lilla rapport från sjukhussängen  på Östersunds förnämliga lasarett./Kenta skrev detta 2014


Vad får mig att nu till vardags att inte ge upp?
Då måste jag blotta mig ännu mer. Mediciner måste till dagligen för att ”mota Olle i grinden”! De har dock minskat i antal efter ett läkarbyte. Bara det gjorde mig friskare, förmodligen psykiskt men den nya läkaren förstod att man måste se till hela människan som består både av fysik och psyke!

En olja som Ingrid Sundin på Rörön säljer, en ”sup” av den intages dagligen. Sen beställer jag en massage av Ingrid lite då och då och får samtidigt sitta en stund i hennes Behmer-stol.

Ingrid ger en underbar taktil massage för avslappning. Dessutom peppar hon och säger att man blir allt friskare. När jag säger, vad snäll du är så hävdar hon ”de e ju sant”! Kontakt med Ingrid är för mig ett måste!

Att gå på konserter och träffa andra människor är också viktigt för mig. Eller att så här på sommaren besöka sommar-caféer och berätta om dom.


Igår skrev jag något som handlade mycket om sommarcaféet Ifvarsgården. Där är det på sommaren lite av hemvändarstämning. Där träffas många som känner varandra fika och berätta historier och dryfta minnen! Personalen säger att många, typ hemvändare beställer sitt fika men sen blir de sittande länge och har trevligt.  Stämningen där är också sånt jag söker upp och mår bra av!

Nu har jag blotttat mig och är det någon som mår bättre av tipsen jag har gett så får det mig att må bättre.

 

Text & Foto Kent Livendahl

 

Ingrid Sundin på Rörön

 

 

 

 

Här bor Ingrid

 

 

Utsikt mot Oviksfjällen

 

 
 
Ingen bild

Emma

1 augusti 2019 19:26

Jag blir ofta så rörd av dina texter att jag fäller en tår.
Puss och kram från din mellandotter som längtar efter dig! ❤️

Kent Livendahl

5 augusti 2019 16:42

Tycker mycket om dig och att du läser mina texter, puss och kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kent Livendahl - 19 juni 2020 16:19

Kanske varmaste midsommaren mannaminne? Då gjorde Elisabet och jag en utflykt till Hara brygga, ett underbart ställe för sol och bad vid Storsjön.   Fika billigt och gott visste vi att man kan göra där, vi har varit där förut. En extra krydda som...

Av Kent Livendahl - 13 juni 2020 09:48


    Britt Jakobsson recenserar   Alla som hyllar Darwin och evolutionen, hur kan ni tro att den västerländska människan är slutmålet och ha högmodet att kalla oss homo sapiens, den visa människan? Troligare är att utvecklingen går mot högre in...

Av Kent Livendahl - 8 april 2020 16:48


  Detta är skribentens katt som ofta vill sitta i Britts knä, och är en hejare att hålla huset rent från råttor och andra gnagare!    … diktade Werner Aspenström. Ja, de håller på för fullt men problemen är svårlösta. Kan en stark k...

Av Kent Livendahl - 5 april 2020 14:09

    Kenta med sin exra påse på vänster ben     Låter inte helt kul, eller hur. Med en mycket värkande, infekterad och svullen njure skjutsade hustrun in mig till lasarettet med stigande feber och sänka. Tyvärr är inte min vänstra njure ...

Av Kent Livendahl - 31 mars 2020 16:46

I det senaste numret av Bygdebladet (som enligt HBIS styrelse skulle bli så bra) får vi veta att det också ska läggas ner i juni 2020.(Detta förstod flera av oss arbetare direkt, men fick veta att vi inte förstod föreningens bästa) Enligt min mening ...

Ovido - Quiz & Flashcards