Alla inlägg den 7 maj 2019

Av Kent Livendahl - 7 maj 2019 14:26

I Arvesunds Missionshus, mittemot gamla affären i Arvesund, arrangerades detta evenemang med Bettan och Arne Månsson i spetsen. De hade förstås hjälp av en mängd släktingar och vänner. Bakning skulle ju ordnas och raggning av priser till lotteriet skulle fixas. Dessutom delades reklamlappar om musikcafét ut i postlådorna på halvön; enligt Marcus Claesson.

Underhållningen fixades av Hallenkören under ledning av Jan-Erik Wahlén, Tiljans spelmän och ”post-Egon”, Egon Tirén och Anders Silfverdal stod på artistlistan.

De framträdde med sina nummer i respektive avdelningar inför det fullsatta Missionshuset. Det talades av Arne Månsson, med en välkomsthälsning och alltid, som vanligt, roliga kommentarer därtill. Efter någon timme var det dags för fikapaus. Inga fasta priser utan man fick betala vad man ville. Dessutom kunde man gynna Baltikhjälpen med att köpa lotter. Därefter fortsatte underhållningen på samma sätt som innan pausen. Så småningom tog sig Bettan Månsson an dragningen av lotteriet.

På slutet fick publiken lyssna till skön solosång av Egon Tirén kompad av Anders Silfverdal.
När alla hade hämtat sina lotterivinster avslutades kvällen.

Som avslutning, på Arne Månssons förslag, sjöng hela publiken tillsammans den vackra psalm 190.


”Bred din vida vingar”.
Bred dina vida vingar, o, Jesus över mig

och låt mig stilla vila i ve och väl hos dig!

Bliv du mitt allt i alla, min visdom och mitt råd,

och låt mig alla dagar få leva blott av nåd!

 

Förlåt mig alla synder och två mig i ditt blod!

Giv mig ett heligt sinne, en vilja ny och god!

Tag i din vård och hägnad oss alla, stora, små,

och låt i frid oss åter till nattens vila gå!

Tag i din vård och hägnad oss alla, stora, små,

och låt i frid oss åter till nattens vila gå!


Och var och en gick därefter hem till sig.


Text & foto Kent Livendahl

 

 

Egon Tirén kompad av Anders Silfverdal

 

 

 Hallenkören under ledning av Jan-Erik Tirén

 

 

Tiljans spelmanslag

Ovido - Quiz & Flashcards