Direktlänk till inlägg 7 januari 2020

Britt Jakobsson recenserar ”KLUBBEN” av Matilda Gustavsson

Av Kent Livendahl - 7 januari 2020 14:48

Det var i oktober 2017 som Dagens Nyheters reporter Matilda Gustavsson först hörde talas om mediemogulen Harvey Weinstein. På trettondagen 2020 startar rättegången mot honom.

Åtalet gäller två våldtäkter men han anklagas också för otaliga sexuella trakasserier under lång tid. Det blev en inspiration för henne att starta en undersökning om klubben Forum på Sigtunagatan i Stockholm som hade nära band till Svenska Akademien. ”Klubben” är också namnet på hennes reportagebok som jag nu skriver om. Weinsteins övergrepp diskuterades på redaktionen men ingen av de manliga reportrarna hade hört talas om några namn i svensk offentlighet. Det var före metoo men kvinnorna visste om några.


Det gick rykten om kulturlokalen Forum på Sigtunagatan men Matilda Gustavsson trodde att det handlade om utnyttjande av unga konstnärer för gratis- eller svartarbete, inte sexuella trakasserier, ett uttryck som knappt fanns. Hon letade fram en gammal intervju med ”Rasmus” som 2009 berättat om Jean-Claude Arnault gift med akademiledamoten och poeten Katarina Frostenson och de som kallades ”flickor” och flockades runt honom. Paret samarbetade med landets elit inom musik, bildkonst och litteratur. Nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitj var också där. Parets ambition var att uppnå en högre konstnärlighet genom att blanda de olika uttrycken. Katarina Frostenson inspirerades av målningar och skulpturer och bad konstnären Jan Håfström att få sova i hans ateljé för att komma fysiskt nära konsten. Håfström berättar för Matilda Gustavsson att det var speciellt att läsa dikterna Frostenson skrev utifrån hans konstverk. Andra konstnärer hade mindre positiva erfarenheter av samarbetet med poeten som erbjöds inträde i Svenska Akademien på stol nummer arton 1992. Jean-Claude Arnault håller i trådarna såväl i Forum som Akademien och hörs ofta säga ”Vet du inte vem jag är gift med?” Katarina Frostenson väljer ofta att läsa något hon skrivit istället för att uttala sig. Hon beskrevs i pressen som ”blek men skön” och den som skulle återskapa Akademiens förtroende efter Ekmans, Gyllenstens och Aspenströms avhopp. På Forum försvann flera konstnärers verk, vilket förklarades som ”inbrott” som aldrig klarades upp. Handlade det om pengar, fick konstnärer svaret: ”Här gäller andra lagar!” Om någon ifrågasatte Jean-Claude, oavsett på Forum eller i Akademien fick Katarina Frostenson ett raseriutbrott. Samma inställning har hon i sin bok ”K”. Jean-Claude är orättvist anklagad av ondskefulla och hysteriska kvinnor, megäror, som inte tål att några befinner sig på en upphöjd nivå. Horace Engdahl och Per Wästberg föreslog att han skulle få konstnärslön för sina insatser. I verkligheten fick Arnault avsevärda bidrag som användes till taxiresor och krogbesök med kvinnor. De som medverkade på Forum fick några hundralappar i ett kuvert eller arbetade helt gratis. Oegentligheterna på Forum och anklagelserna mot Arnault försökte Sara Danius klara upp genom en opartisk utredning, som Akademien i sin tur sopade under mattan och sparkade henne som ständig sekreterare. Nu är hon död och Svenska Akademien fortsätter att krisa genom konstiga uttalanden och märkligt och starkt ifrågasatt Nobelpris i litteratur 2019. Jean-Claude Arnault är för tillfället i fängelse men snart fri och utnjuter sin vän Horace Engdahls förtroende som gentleman och livsstilsförebild. Svenska Akademien vill fortsatt vara en sammanslutning av utvalda. Att önska sig en öppen utfrågning av hela Akademien är väl inte möjligt? De vill  fortsatt vara en upphöjd och hemlig institution.


Matilda Gustavsson undrade hur den dåvarande sekreteraren skulle reagera på den artikel hon publicerade i DN den 21 november 2017, där arton kvinnor anklagar Arnault för grova övergrepp, det som blev resultatet av hennes grävande journalistik, senare sammanfattat i ”Klubben”. Hur kan övergreppen och maktutövningen ha fått fortgå trots att många visste? Samma visa som med Weinstein.
De tilläts hålla på till dess att någon fick nog.   ”Klubben” är ett exempel på lysande litterär journalistik och vad metoo-rörelsen betyder vet man ännu inte.


Britt Jakobsson  Matilda Gustavsson   Klubben    En undersökning   Albert Bonniers Förlag

 

 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kent Livendahl - 19 juni 2020 16:19

Kanske varmaste midsommaren mannaminne? Då gjorde Elisabet och jag en utflykt till Hara brygga, ett underbart ställe för sol och bad vid Storsjön.   Fika billigt och gott visste vi att man kan göra där, vi har varit där förut. En extra krydda som...

Av Kent Livendahl - 13 juni 2020 09:48


    Britt Jakobsson recenserar   Alla som hyllar Darwin och evolutionen, hur kan ni tro att den västerländska människan är slutmålet och ha högmodet att kalla oss homo sapiens, den visa människan? Troligare är att utvecklingen går mot högre in...

Av Kent Livendahl - 8 april 2020 16:48


  Detta är skribentens katt som ofta vill sitta i Britts knä, och är en hejare att hålla huset rent från råttor och andra gnagare!    … diktade Werner Aspenström. Ja, de håller på för fullt men problemen är svårlösta. Kan en stark k...

Av Kent Livendahl - 5 april 2020 14:09

    Kenta med sin exra påse på vänster ben     Låter inte helt kul, eller hur. Med en mycket värkande, infekterad och svullen njure skjutsade hustrun in mig till lasarettet med stigande feber och sänka. Tyvärr är inte min vänstra njure ...

Av Kent Livendahl - 31 mars 2020 16:46

I det senaste numret av Bygdebladet (som enligt HBIS styrelse skulle bli så bra) får vi veta att det också ska läggas ner i juni 2020.(Detta förstod flera av oss arbetare direkt, men fick veta att vi inte förstod föreningens bästa) Enligt min mening ...

Ovido - Quiz & Flashcards