Alla inlägg under januari 2019

Av Kent Livendahl - 25 januari 2019 11:12

   

Om man blir ovän med någon som bor i samma by, hur gör man då? Med ovän menar jag  att den personen blir ett verkligt hatobjekt. Det går helt enkelt inte att bli sams igen. Personen eller personerna beter sig i ditt tycke svinaktigt åt, och ni stöter på varandra  ofta vilket är helt oundvikligt i den lilla byn där ni båda bor och verkar. Svårt! Först och främst ska du stå upp för din åsikt, som Grynet sa i sitt TV-program: Ta ingen skit!! Men sedan ockuperar ditt hatobjekt din hjärna och stjäl en massa energi ifrån dig! Du bearbetar din sorg, sorgearbete pågår under en längre tid, men det är svårt att bli fri hatobjektet! Vad göra?

Till slut rådfrågade jag mina kloka barn och sentensen av deras råd var, först Ta ingen skit  och sedan, för att rensa sin hjärna, tänk och säg bara om hatobjektet: ”Jag önskar dig ett långt och lyckligt liv”!!

Jag är fortfarande i sorgearbetet men jag ska så småningom prova deras råd!/Kenta

Av Kent Livendahl - 24 januari 2019 18:45

   


Dagbok 2019-01-23

Som idag handlar om innehållet i HALLENPOSTEN nr 11 november 2006. Först konstaterar man att vid den tiden hade vi börjat göra omslaget i färg medan innehållet  fortfarande var svart/vitt. Dock var vissa annonser i färg. De företag som annonserade betalade extra för att få sin annons i färg!

*Det året, 2006 fyllde både HallenPosten och Hbis 10 år!

*Stora salen på Hallgården fylldes av bygdens invånare, fler än 150, som ville förklara att skolstrukturutredningens förslag var direkt dåligt. Det blev sågat av Hallenbygdens befolkning!!!
De flesta blev nog överraskade  när rektor Maud Jacobsson sa att det skulle bli grupparbete under kvällen. Alla skulle tycka till om förslaget och sedan skulle det sammanställas till ett remissvar så att politikerna skulle veta vad vi här i Hallen tycker.  Enligt Leif Svedin skulle allt kunna vara klart för beslut tidigt nästa år. Det blev protester mot att förkorta 150 personers åsikter till ett enda utlåtande…
Det blev grupparbete och det fanns punkter i skolstrukturutredningens förslag som skulle behandlas gruppvis. Här är några punkter som behandlades.

*Om att flytta förskolan nere vid sjön upp till skolan: Ogenomtänkt och dåligt, Motivering: Närheten till skogen och sjön är suverän för små barn, lugnt och tryggt. Fina och för ändamålet bra lokaler! Fin utemiljö! Barn, föräldrar och delar av det lokala näringslivet har under åren satsat pengar och arbete på att göra utemiljön bra för de små.
* Om att lägga ned högstadiet: Ogenomtänkt och dåligt! Motivering: Ett år är det för få barn, annars är det ingga problem med elevantalet, varken tidigare eller senare! Om högstadiet i Hallen läggs ner skulle inflyttningen till denna del av Åre kommun hejdas och på sikt skulle folk flytta härifrån! Det är också möjligt att en friskola skulle startas eller att man skickar sina barn till högstadiet i Myrviken, Bergs kommun eller varför inte till Östersund. Avstånden är ungefär desamma som till Mörsil!

*Hbis trycker tidningen Alsenbladet tack vare kontakten med Bengt Jakobsson som är född och uppvuxen i Hallen men nu bosatt i Alsen.

* Mattias Larsson från Höla tillsammans med kompisen Niklas Lindgren tog på sig att reparera och byta nästan alla dörrar på Allhuset efter ett inbrott.

*Lennart Lindgård hyllar den avlidne författaren Richard Öhman med en artikel med rubriken ”Hålet efter Richard”.

* Anders Bodin släpper sin cd Hall of flames.  Tillsammans med sina bröder Magnus och Mikael, medlemmar i ”Bodin-Rocker-Team”

* Malin Jonsson, egen företagare hyrde rummet som Pär Lennartsson hyr nu. Malin deltog också som skribent med artikeln ”The Law of Attraction” i detta  nummer.

*Familjesidan fanns med på den tiden, i detta nummer 2 x 4 generationer!

Vi ses imorgon/Kenta

Av Kent Livendahl - 23 januari 2019 20:10

 

Dagbok 2019-01-22

Mer nostalgi, hur var den gamla tidningen HALLENPOSTEN?
Idag berättar jag lite mer om innehållet i samma tidning som igår, nr 1 januari 2001!

Skickar med en bild på det numrets SKOLNYTT. Redaktörer var då, Sara Johansson, Åsa Frank, Jon Larsson och Georg Montelius. Detta gäng producerade många historier och i klassen fanns tydligen en poet som levererade en dikt, Sofie Wågegård som skrev följande fina dikt:

Vintern är kommen
kommen är snön
Snön är vit. Vit är marken.
Marken är kall. Kallt ute.
Ute snöar det.
Det är skönt med vintern.
Vintern är kul.
Kul med snön.
Av snön kan man bygga snögubbar.

Av: Sofie Wågegård

Nu behövs det ett par historier också.

Jag drömde en konstig dröm i natt. Jag drömde att jag åt en stor marshmallow och när jag vaknade var min kudde borta. Av: Emil Wahlén.

Lille Klas gråter för hans spargris har gått sönder, men då kommer hans storasyster och säger ”Lugn, du kan lägga dina pengar i min spargris istället. Av: Rasmus Svedin

 På den tiden hade vi hjälp av Inger i Bäck som hjälpte ÖP och skrev reportage åt dom. Hennes granne Elsa Dannelind skrev åt LT och något av det sista som jag gjorde åt Hbis kan ni se på 321an om att ”Vädret skiftar”. Den bilden har jag fått av sonen Lennart Dannelind.

Inger skrev ett reportage om barnen som gjorde en Tidsresa på hembygdsgården (Ifvarsgården) i Hallen. Så här skrev hon:
”Det här var livat”, tyckte alla 5-6- och 7-åringar i Hallen, Gärdsta och Arvesund som under 2 dagar fick vara på Ifvarsgården. På tröskel till det nya året fick de lära sig hur man förberedde julen på lantgårdarna för hundra år sedan.

De fick lära sig att baka rån i bakugnen, sopa på gammalt vis med kvastar, de fick hämta barr och grankvistar, hugga ved och strö ute hos kossorna i lagårn. Inne fick de lära sig att byta i sängarna och bädda, göra girlanger, måla julgubbar till granen och mycket annat. Det var minsann ingen hejd på arbetsglädjen, kunde dagisföreståndarinnan Lilian Olsson konstatera. Medhjälpare var Karin Bergqvist, Karin i Våge, Anita Hedström, ”lagårdsförmannen” Pär-Örjan Pålsmarker samt Ingegerd Bergqvist som ju är proffs på fäbodssysslor och djurskötsel mm, genom alla sina år som butös om somrarna på Hovde fäbodvall.

Som final på de lärorika dagarna fick barn och ledare njuta av jättegod risgrynsgröt. Som en glad överraskning kom en tomte och slängde in paket och försvann som en oljad blixt!!
Oförglömliga, härliga, roliga och förstås mycket lärorika dagar för våra yngsta. Det är tredje året i rad som de här årskullarna får vara med om detta.

Uppmuntran ger uthållighet

Text & Foto Inger i Bäck

God natt!/Kenta

Av Kent Livendahl - 22 januari 2019 14:49

   

Dagbok 2019-01-21

Nu vill jag berätta om tidningen som vi började göra redan 1995, ”HallenPosten vår egen tidning”.
Den första nostalgitrippen får ni läsare med material hämtat ur nedanstående nummer från januari 2001!

HALLENPOSTEN
2001 nr 1 Januari utgåva 49 Vår egen tidning  Pris 25:-

Ur den hämtar jag material till denna dagbokstext

REDAKTIONEN bestod då av Annette Bergqvist, Birgitta Andersson, Birgitta Persson, Johan Seger, Olov Livendahl och Astrid Wedenholt. Ansvarig utgivare var Kent Livendahl som även skrev en krönika med tankar om vad som har hänt och sånt som skulle hända.

Redax januari 2001
Vi är nu definitivt inne i ett nytt århundrade. Ni minns att de lärde diskuterade huruvida det verkliga millennieskiftet var mellan199/2000 eller 2000/2001. Hur det är med dett måste vi ha passerat gränsen.I Hallens Sportklubb arbetar många eldsjälar och vinteridrottarna måste nu vara nöjda med vädret. Hallens Alpina, sektion i HSK, ska arrangera SM i alpin skidåkning för juniorer. Platsen blir uppe vid Höglekardalens semesterby. Det är en stor ära och ett stort ansvar och i nästa nummer kommer Jan Andersson att berätta om vägen fram mot detta ärofyllda tillfälle. Missa inte det!

 

Jag berättar bara en del av denna månads Redax. Hoppar iväg till:

Det talas mycket om jämställdhet i samhället, tex jämställdhet mellan könen. Centralgestalten för kvinnokampen är förstås Fredrika Bremer. Det är i år tvåhundra år sedan hon föddes. En människa man som man fortfarande uppmärksammar tvåhundra år efter sin födelse måste var något alldeles extra. HallenPosten rådfrågar uppslagsverken.
Fredrika Bremer föddes i Finland 1801 men kom till Sverige redan 1804 då familjen flyttade till Stockholm. Föräldrarna försökte trimma Fredrika till att bli en lika god societetsdam som modern. De företog en årslång resa på kontinenten som skulle göra henne begärlig på äktenskapsmarknaden. Men Fredrika kunde aldrig leva upp till dessa krav utan kände sig alltid som ”den fula ankungen”. Hon var mycket känslig och klarade en kraftig personlig kris genom ett engagerat barmhärtighetsarbete i Stockholmstrakten. Därefter tog hennes författarskap fart. Efter ett antal familjeromaner, som behandlar just kvinnans ställning i familjen, kom den mest kända, Hertha (1856), som pläderar för den ogifta kvinnans myndighet och som väckte häftig diskussion.

Hon reste  mycket och beskrev sina resor i flera böcker. Vid sin död var hon berömd och uppskattad både som författare och kvinnosakspionjär.

Har ni tänkt på en sak? I HallenPostens redaktion sitter fyra kvinnor och tre män! Förstår ni då att när kvinnornas mesta förkämpe jubilerar måste detta uppmärksammas.

 

Nu är det så att i Hbis styrelse sitter det för närvarande bara män!


Imorgon kommer det mer text ur HallenPosten! Till dess, ha det bra/Kenta

Av Kent Livendahl - 20 januari 2019 22:29

   

Idag handlar det om musik!
Anledningen är att jag har börjat öva på min fiol, gitarr och mandola. Det ska jag fortsätta med tills kursen jag anmält mig till på Birka i mars börjar! Har gått om tid nu när jag är pensionär och inte kunde vara kvar på jobbet i 321an.se . Jag lämnade jobbet då jag kände mig kränkt och blev illa behandlat. Då tänkte jag på vad ”Grynet” i sitt program sa, ”ta ingen skit” ! Det gjorde inte jag och resultatet blev att jag lämnade jobbet tidigare än det var tänkt.

Det blev mycket sport på TV men lämnade TV n för att spela en stund på fiolen, gick så där, och en stund på gitarren med ungefär samma resultat. Men vad var det Dagny 106 år sa ? ge inte upp utan fortsätt bara.

Tänkte bläddra lite tillbaka vad jag fyllt webbtidningen www.321an.se med. Det senaste var nyårskonserten i Ovikens gamla kyrka, en fantastisk kväll i en fullsatt kyrka. Jag påminner om några fler musikevenemang som har varit presenterade i den webbtidningen som jag nu har tvingats lämna. 
Den 4 juli 2018  kunde man läsa ”Strålande final på musikdagarna…”
Bengan Jansson med Linda Pettersson och Lars Ericsson fyllde Sunne kyrka. Hört bland folk dagarna innan; ”tur att man valde Bengans konsert i Sunne”. Kyrkan där rymmer en stor publik! Den räckte inte till ändå! Många var där i god tid men efter 6-700 personer blev det stopp i insläppet och många fick vända…
”Konsert i Näs kyrka med Balsam” publicerades den 15 juli i somras. Musikgruppen Balsam skapade en mjuk och trevlig stämning i Näs kyrka på lördagskvällen. Förutom multi-instrumentalisten Janne Hemmingsson består gruppen av Marianne Nilsson på fiol från Lockne, sångerskan heter Sandra Olsson och bor i Hara, klaviaturspelaren Kenth Nilsson bor på Frösön och Hasse Schönberg spelar trummor och bor i Östersund.
”Saxmates konserterade i Östersunds gamla kyrka” från den 20 oktober 2017
Den 18 oktober var Elisabet och jag på en lunchkonsert som anordnades i gamla kyrkan i Östersund. Kopplingen till www.hallenbygden.se är att Börje Jacobsson i Hallen är med i det eminenta nybildade bandet ”Saxmates” i vilket han spelar barytonsax. Övriga i orkestern är: Leif Olsson Kapellmästare tenorsax och sopransax, Rolf Fjellström tenorsax och altsax, Tomas Persson altsax, Jörgen Andersson slagverk, Hans Lundhag bas, Peter Graa  gitarr. Bandet har också en vokalissa som heter Maud Sparrman .
”Musikunderhållning på Bjurgården” blev det den 19 januari 2018
Underhållning stod ett gäng duktiga kulturarbetare för! En orkester med musiklärare från Åre kommuns kulturskola! Med sin orkester bjöd de upp ”te” Tedans på Bjurgården den 18 jan!
Orkestern bestod av Lena Sundquist och Eleanor Lundberg på sång, Patrik Berggren gitarr, Anders Olsson bas och fiol, Luc Deutschmann, trummor sång och Jonatan Lundberg på klaviatur. Under en intensiv dryg halvtimme fick vi höra låtar från dansbandsgenren, poplåtar och ett helt medley med låtar från 60-talet, twist och rock-eran! Det potpurriet (svenska för medley) fick oss med passande födelseår att, om inte direkt dansa så i alla fall klappa händer och utbringa ett och annat TJOHO!

Ja detta var ett axplock av konserter och musikevenemang som har publicerats i vår webbtidning under de senaste två åren!

God natt!

Av Kent Livendahl - 19 januari 2019 11:52

Vissa saker gör man varje dag…för mig gäller det att träna med hjälp av de verktyg som vår fantastiska sjukgymnast på Hallens HC har ordinerat mig. Den kvinnan är duktig! Hon har gett mig ett gäng med övningar som jag kan välja mellan. ”Du behöver inte göra alla varje dag utan välj själv” säger hon.

På bilden kan du se en av övningarna som jag försöker göra.
Grunden för mig är att stretcha och promenera varje dag. Promenaden blev även idag till Allhuset för att hämta hem nåt som jag behöver för mitt fortsatta skrivande på facebook och på min blogg med adress varsting.bloggplatsen.se .

Dagny Carlsson, vår välkända 106-åriga bloggare kunde man se på TV igår när hon blev erbjuden huvudrollen i en kortfilm som skulle göras av filmskaparen, ålänningen Finn Power. Ett av livets efterlängtade besök förbereds minutiöst. Men hur blir det när drömmen väl besannas? Dagny Carlsson har blivit Dagny med hela svenska folket genom Åsa Blancks dokumentärfilmer. I den senaste filmen ”Dagny - sätter jag mig ner nu dör jag” får vi följa med när Dagny spelar huvudrollen i en kortfilm. Detta är resultatet av Dagnys skådespelardebut vid 105 års ålder. Åländsk kortfilm från 2019 av Finn Power. Dagny har blivit en stor inspirationskälla för många, även för mig. ”Ge aldrig upp, var nyfiken” är några av hennes ledord. I Åsa Blancks dokumentärfilm som visar hur det gick till vid inspelningen av Finns film på Åland. En underbar film i vilken Dagny sa en hel del tänkvärda och roliga saker. Tex på Ålandsfärjan på ditvägen, ”det här går alldeles för långsamt, vi kommer nog aldrig fram", och innan avstigningen fick hon frågan av en medpassagerare ”hur blir det nu vart ska du nu?”
Dagny svarar ”Ingen aning, men det värsta som kan hända är att det blir en katastrof”.
Ja, det finns massor att berätta om Åsas film, men se den själva i stället på SVT.

Sverige har åter en regering och det blev en seger för demokratin, tycker jag. Det viktigaste är att hålla nazister borta från möjligheten att påverka Sveriges politik i framtiden. Jag skulle vilja ge de partier som kämpade för detta ett tack och en ros! Ingen nämnd och ingen glömd.

På eftermiddagen kollade jag på skidskytte. Idag var det stafett för herrarna. Mycket spännande! Det blev placering nummer sex! Mycket bra resultat trots att Samuelsson och Lindström var i sjukläge. Fantastiskt skytte; två av de svenske sköt snabbt, full pott på 19 sekunder, vilket är världsklass!! 
Sverige har en fantastisk bredd på skidskyttar i världsklass!!
På kvällen blev det TV, På spåret och Skavlan.

God natt!

Av Kent Livendahl - 17 januari 2019 21:31

    Jag har aldrig skrivit dagbok men det är aldrig försent, tror jag. Frågan är var jag ska publicera texten, för det ska jag. På Facebook eller på min blogg med adress: varsting.bloggplatsen.se ?

Lägger ut dessa trevande försök på Facebook. Sen blir det bloggen, tror jag.


Dagbok med början de 17/1 2019

Den dagen, torsdag, handlade det om snö, snö. Under natten hade det ramlat ner mycket. Men vad gör det när man har snälla grannar. Nygrannen Jimmy Stockhaus, han som köpte huset på Bjurgatan av Bennert Carlsson, var helt plötsligt på vår gård och skottade med sin snöslunga! Nu börjar snöhögarna växa! Vi får se hur det blir i år. Förra vintern var det rekord!!

Sen behövde jag bara skotta lite för hand där det inte gick och använda slungan. Hustrun brukar alltid skotta för hand men jobbar under januari och februari på bibblan på Allhuset.

Det blev också lite tv tittande, skidskytte då Hanna Öberg hamnade på pallen, trea.

En promenad till redaktionen för att ta hem en sticka och lägga över lite grejer till den nya redaktionen.  Laga middag och på kvällen TV Antikrundan.

Av Kent Livendahl - 16 januari 2019 20:54

Ibland handlar det om en gruva som ska ge en massa arbete och förtjänster och som i slutändan har förstört miljön och orsakat jämmer och elände. Senast på den fronten i vår närhet är ett projekt som handlar om fiskodling i Kall.


Rolf Kjellberg har synat det och författat ett kompendium som är hans överklagande till myndigheter och ett upprop till allmänheten att förhindra projektets genomförande. Upphovsmän är fyra män från Stockholm som med hjälp av riskkapitalister och sin egen övertalningsförmåga ska ro det i land. Rolf uppfattar att det i likhet med gruvbrytning i Oviken finns folk både för och emot och han visar i text och bild hur det ska gå till enligt entreprenörerna.


Tiotusentals yngel ska simma runt runt under ett kort liv och under tiden matas med fiskfoder = som trålats fram och fraktats långt bort ifrån. De tvingas alltså förutom ett plågsamt liv att bli kannibaler. 300 liter vatten per sekund krävs och samma mängd smutsvatten ska tillbaka i Kallsjön, 10 grader varmare nu. En stor miljörisk.

 

  Vi borde inte gå på dessa lycksökares projekt som aldrig har visat sig uppfylla de storslagna löftena. Så tycker Rolf Kjellberg tel 0647/41220 eller mobil 070-6175585.

Britt Jakobsson

Ovido - Quiz & Flashcards