Direktlänk till inlägg 20 januari 2019

Dagbok 2019-01-20

Av Kent Livendahl - 20 januari 2019 22:29

   

Idag handlar det om musik!
Anledningen är att jag har börjat öva på min fiol, gitarr och mandola. Det ska jag fortsätta med tills kursen jag anmält mig till på Birka i mars börjar! Har gått om tid nu när jag är pensionär och inte kunde vara kvar på jobbet i 321an.se . Jag lämnade jobbet då jag kände mig kränkt och blev illa behandlat. Då tänkte jag på vad ”Grynet” i sitt program sa, ”ta ingen skit” ! Det gjorde inte jag och resultatet blev att jag lämnade jobbet tidigare än det var tänkt.

Det blev mycket sport på TV men lämnade TV n för att spela en stund på fiolen, gick så där, och en stund på gitarren med ungefär samma resultat. Men vad var det Dagny 106 år sa ? ge inte upp utan fortsätt bara.

Tänkte bläddra lite tillbaka vad jag fyllt webbtidningen www.321an.se med. Det senaste var nyårskonserten i Ovikens gamla kyrka, en fantastisk kväll i en fullsatt kyrka. Jag påminner om några fler musikevenemang som har varit presenterade i den webbtidningen som jag nu har tvingats lämna. 
Den 4 juli 2018  kunde man läsa ”Strålande final på musikdagarna…”
Bengan Jansson med Linda Pettersson och Lars Ericsson fyllde Sunne kyrka. Hört bland folk dagarna innan; ”tur att man valde Bengans konsert i Sunne”. Kyrkan där rymmer en stor publik! Den räckte inte till ändå! Många var där i god tid men efter 6-700 personer blev det stopp i insläppet och många fick vända…
”Konsert i Näs kyrka med Balsam” publicerades den 15 juli i somras. Musikgruppen Balsam skapade en mjuk och trevlig stämning i Näs kyrka på lördagskvällen. Förutom multi-instrumentalisten Janne Hemmingsson består gruppen av Marianne Nilsson på fiol från Lockne, sångerskan heter Sandra Olsson och bor i Hara, klaviaturspelaren Kenth Nilsson bor på Frösön och Hasse Schönberg spelar trummor och bor i Östersund.
”Saxmates konserterade i Östersunds gamla kyrka” från den 20 oktober 2017
Den 18 oktober var Elisabet och jag på en lunchkonsert som anordnades i gamla kyrkan i Östersund. Kopplingen till www.hallenbygden.se är att Börje Jacobsson i Hallen är med i det eminenta nybildade bandet ”Saxmates” i vilket han spelar barytonsax. Övriga i orkestern är: Leif Olsson Kapellmästare tenorsax och sopransax, Rolf Fjellström tenorsax och altsax, Tomas Persson altsax, Jörgen Andersson slagverk, Hans Lundhag bas, Peter Graa  gitarr. Bandet har också en vokalissa som heter Maud Sparrman .
”Musikunderhållning på Bjurgården” blev det den 19 januari 2018
Underhållning stod ett gäng duktiga kulturarbetare för! En orkester med musiklärare från Åre kommuns kulturskola! Med sin orkester bjöd de upp ”te” Tedans på Bjurgården den 18 jan!
Orkestern bestod av Lena Sundquist och Eleanor Lundberg på sång, Patrik Berggren gitarr, Anders Olsson bas och fiol, Luc Deutschmann, trummor sång och Jonatan Lundberg på klaviatur. Under en intensiv dryg halvtimme fick vi höra låtar från dansbandsgenren, poplåtar och ett helt medley med låtar från 60-talet, twist och rock-eran! Det potpurriet (svenska för medley) fick oss med passande födelseår att, om inte direkt dansa så i alla fall klappa händer och utbringa ett och annat TJOHO!

Ja detta var ett axplock av konserter och musikevenemang som har publicerats i vår webbtidning under de senaste två åren!

God natt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kent Livendahl - 19 juni 2020 16:19

Kanske varmaste midsommaren mannaminne? Då gjorde Elisabet och jag en utflykt till Hara brygga, ett underbart ställe för sol och bad vid Storsjön.   Fika billigt och gott visste vi att man kan göra där, vi har varit där förut. En extra krydda som...

Av Kent Livendahl - 13 juni 2020 09:48


    Britt Jakobsson recenserar   Alla som hyllar Darwin och evolutionen, hur kan ni tro att den västerländska människan är slutmålet och ha högmodet att kalla oss homo sapiens, den visa människan? Troligare är att utvecklingen går mot högre in...

Av Kent Livendahl - 8 april 2020 16:48


  Detta är skribentens katt som ofta vill sitta i Britts knä, och är en hejare att hålla huset rent från råttor och andra gnagare!    … diktade Werner Aspenström. Ja, de håller på för fullt men problemen är svårlösta. Kan en stark k...

Av Kent Livendahl - 5 april 2020 14:09

    Kenta med sin exra påse på vänster ben     Låter inte helt kul, eller hur. Med en mycket värkande, infekterad och svullen njure skjutsade hustrun in mig till lasarettet med stigande feber och sänka. Tyvärr är inte min vänstra njure ...

Av Kent Livendahl - 31 mars 2020 16:46

I det senaste numret av Bygdebladet (som enligt HBIS styrelse skulle bli så bra) får vi veta att det också ska läggas ner i juni 2020.(Detta förstod flera av oss arbetare direkt, men fick veta att vi inte förstod föreningens bästa) Enligt min mening ...

Skapa flashcards