Alla inlägg den 16 juli 2019

Av Kent Livendahl - 16 juli 2019 17:55

Det tycker jag och många med mig! Nu på ålderns höst har intresset för fotboll jämsides med skrivandet blivit som en hobby eller i stället för arbete, för mig. Fick abstinens när jag måste sluta på den lokaltidningen jag grundade och skrev i ca 30 år. Startade en blogg och döpte den till Varsting!


Fotbollsintresset började  redan på 50-talet när jag var en liten pojke. Började spela redan i 7-mannalag då jag var ca 5-6 år. När jag så småningom blev lite äldre, typ så gammal man var när man gick i högstadiet; då först blev det 11-mannalag. Klubben hette IFK Täby. Inte att förväxla med Täby IS. Under uppväxten var jag och kollade på de stora grabbarna som spelade i NAIS; Näsby allmänna idrottssällskap. Fotbollsintresset började redan då.


Intresset fick ett uppsving när Hallen startade om med ett bra A-lag för ett par år sedan. Laget klättrade en division, men sen blev det stopp pga skador, ekonomi och att några av spelarna föll för åldersstrecket.


När jag var så gammal att jag var med i IFK Täbys B- och A-pojklag så besegrade vi många andra lag, vi var kort sagt duktiga, så duktiga att vi ett år vann hela Danderydscupen.


Mycket minnesvärt var att vi vid prisutdelningen fick ta emot plaketterna ur Gert Fredrikssons hand. Gert Fredriksson var en stor idol på den tiden. Han var en stor kanotist som tävlade i kajakpaddling. Det första omdömet när man googlar om Gert är helt enkelt ”OS-atlet”! Han är Sveriges främste olympier räknat efter segrar, med sex guld och totalt åtta medaljer. Tack vare en livslång satsning och kärlek till idrotten fick han redan under sin livstid se en staty av honom och hans kanot avtäckas i födelsestaden Nyköping.


Jag var aktiv fotbollsspelare ända till junioråldern. Sen kom livet emellan, värnplikt i Östersund där jag träffade min själs älskade Elisabet. Vårt första barn Sara föddes i Täby 1974, de andra tre är födda i Jämtland, Hallen.

Nu som pensionär och då ÖFK är så bra och spelar i allsvenskan väcks mitt gamla intresse till liv.

För det mesta ser jag matcherna på TV men har också varit på Jämtkraft Arena och kollat på en hemmamatch. Förhoppningsvis blir det flera! 

 

 

Text Kent Livendahl
Foto Stig Lifvendahl

 

 

Det  var väl ungefär i denna ålder man började intressera sig för fotboll! Tro det eller ej det är jag, Kenta, på bilden som min farbror tog 1950!

 

Ovido - Quiz & Flashcards