Alla inlägg den 12 juli 2019

Av Kent Livendahl - 12 juli 2019 22:09

Vad är typiskt för en fäbodfrukost. Elisabet, min fru, visste det men hade aldrig besökt hembygdsgården som ligger granne med gamla kyrkan i Oviken, trots att hon varit till kyrkan vid flerfaldiga tillfällen!


Men jag visste inget om fäbodfrukost. Men nu under Ovikenveckan så kunde man äta en sådan varje dag hela veckan. För oss passade det idag, fredag den 12 juli, då vi efter frukosten planerade att gå på konsert i Myssjö, där Bengt-Eric Norlén tillsammans med basisten Lars Eriksson skulle underhålla. Lugn, vi var där och det skriver jag om i nästa artikel!

Det blev en matupplevelse framställd av lokala råvaror. Kornmjölsgröt med lingonsylt och smöröga, ”tjuckmjölk”, hemkärnat smör, gammaldags messmör, vit och röd getost, grynost, ärtbröd, vanligt tunnbröd och kaffe med ugnsrån! Underbart trevligt och gott!

 

 

Text och Foto Kent Livendahl

 

 

 

Hembygdsgården bredvid gamla kyrkan i Oviken

 

 

 

 

 

Trevlig och kunnig personal

 

 

 

 

Många njuter av frukosten

 

   

 

Trevlig och kunnig personal

 

 


 

Elisabet njuter av grynosten

 

 

 

     

Av Kent Livendahl - 12 juli 2019 17:52

Tog en tripp till Arvesund för att uppleva dansstämningen och för att ta lite bilder på de dansande. Den korta tiden jag var där var det ganska gott om plats på golvet, kanske 60-70 dansande? Men efter nio, halvtio fylldes det på. Sen vet jag inte hur många som kom in, då jag for hem.


Innan dess hann jag prata med en av de som jobbade och skötte ruljangsen med dricka och fika med mera. Hörde från de dansande att några tyckte att man hade haft ut för mycket glidmedel (kaffepulver) på dansgolvet medan andra gillade det.


-Ja det är olika åsikter om detta, och det är svårt att göra alla till lags. Vi gör så gott vi kan, sa Mari.


Något som passade alla måste i alla fall vara vädret denna härliga sommarkväll!

 

Text och Foto Kent Livendahl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       

Ovido - Quiz & Flashcards