Direktlänk till inlägg 2 april 2019

TV och fotbolls VM 1958

Av Kent Livendahl - 2 april 2019 15:03

När man var barn kunde man sitta och titta på vad som helst; bara det var rörliga bilder. Förresten, bilderna behövde inte ens vara rörliga! Testbilden dög gott för mig när tvn var ny i mitt barndomshem i Täby. Pappa skaffade TV 1958, som så många andra, till fotbolls-VM som då arrangerades i Sverige.


Det absolut första programmet jag såg på familjens egen TV var ”Djungel-Jim” som startade kl 18.00 Inför detta skådespel bänkade man sig en halvtimme innan programmet startade; man måste ju kolla in testbilden och finjustera allt för att kunna njuta av den svartvita filmen! Tidningsserien Djungel-Jim startade redan 1934 och lades ner 1954. Antar att man sedan, lagom till TVns intrång, grävt fram äventyren och spelat in en film; vilket gjorde att jag och andra barn fick titta på äventyrsserien ”Djungel-Jim”.

Jag hade förstås tjuvkikat några år tidigare, ca 1955 hos en granne som var anställd på TV och redan hade en hemma. Programmen jag kom ihåg då var Andy Pandy och någon för barn tråkig TV-teater som sändes på långfredagen, typ om Jesu korsfästelse.

 

Fotbolls-VM blev en framgång för Sverige; Det blev t.o.m finalspel mot Brasilien som dock blev allt för svåra att tas med. Jag minns dock semifinalen mot Västtyskland när Kurre Hamrin ensam gjorde mål och lurade motståndarna. Jag vill minnas att det tog lång tid för Västtyskarna att komma över semifinalförlusten mot Sverige. Svårast att hämta sig ifrån var nog Kurt Hamrins mål!! Att fyra av de tyska spelarna skulle bli så lurade blev jobbigt!!

Minns också att jag och en av mina barndomskamrater, som också hette Kent, upptäckte -  vi visste inte -  men trodde att en av våra fotbollsidoler från -58, Kurt Hamrin, hade en villa i Näsbypark i närheten av Kråkudden. Kenta och jag cyklade förbi Kråkudden då och då i hopp om att få syn på Hamrin! Kurre spelade i svensk och italiensk ligafotboll mellan 1952 och 1971. För två år sedan gjorde han ett uttalande som väckte uppmärksamhet – han kritiserade Zlatan sålunda: ”landslaget mår bättre utan Zlatan – han spelar bara för sig själv”.


Sveriges lag 1958 (ur minnet) Kalle Svensson, Sven Axbom, Orvar Bergmark Julle Gustavsson, Nisse Liedholm, Nacka Skoglund, Gunnar Gren, Gunnar Nordahl, Kurre Hamrin, Agne Simonsson, Sigge Parling.

Brasilien vann finalen med 5-2 inför en publik på nästan 50 000 åskådare på Råsunda fotbollsstadion.
Detta VM var också Pelés genombrott som spelare! Pelé var då bara 17 år och startade därmed sin proffskarriär (började redan 1956) som räckte ända till 1977.

Andra spelare  i Brasilianska landslaget 1958 var (räknar upp ur minnet) de flesta hade så kallade artistnamn, Didi, Vava, Garrincha, Zagallo mfl .


Kanske det blir en fortsättning på denna text?

Text Kent Livendahl


 

 
 
Ingen bild

Olov L

2 april 2019 21:38

Jag har hört talas om Andy Pandy i diverse engelskspråkiga medier, men hade ingen aning om att det har visats i svensk tv.

Kent Livendahl

3 april 2019 10:58

Jag förstår!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kent Livendahl - 19 juni 2020 16:19

Kanske varmaste midsommaren mannaminne? Då gjorde Elisabet och jag en utflykt till Hara brygga, ett underbart ställe för sol och bad vid Storsjön.   Fika billigt och gott visste vi att man kan göra där, vi har varit där förut. En extra krydda som...

Av Kent Livendahl - 13 juni 2020 09:48


    Britt Jakobsson recenserar   Alla som hyllar Darwin och evolutionen, hur kan ni tro att den västerländska människan är slutmålet och ha högmodet att kalla oss homo sapiens, den visa människan? Troligare är att utvecklingen går mot högre in...

Av Kent Livendahl - 8 april 2020 16:48


  Detta är skribentens katt som ofta vill sitta i Britts knä, och är en hejare att hålla huset rent från råttor och andra gnagare!    … diktade Werner Aspenström. Ja, de håller på för fullt men problemen är svårlösta. Kan en stark k...

Av Kent Livendahl - 5 april 2020 14:09

    Kenta med sin exra påse på vänster ben     Låter inte helt kul, eller hur. Med en mycket värkande, infekterad och svullen njure skjutsade hustrun in mig till lasarettet med stigande feber och sänka. Tyvärr är inte min vänstra njure ...

Av Kent Livendahl - 31 mars 2020 16:46

I det senaste numret av Bygdebladet (som enligt HBIS styrelse skulle bli så bra) får vi veta att det också ska läggas ner i juni 2020.(Detta förstod flera av oss arbetare direkt, men fick veta att vi inte förstod föreningens bästa) Enligt min mening ...

Ovido - Quiz & Flashcards