Direktlänk till inlägg 5 mars 2019

Författardrömmar

Av Kent Livendahl - 5 mars 2019 15:39

Jag tänkte att jag skulle bli författare, så när jag slutade på den av mig skapade tidningen HallenPosten sedermera 321an började jag blogga. Vill ju ha bekräftelse att någon läser det jag skriver så därför velade jag ett tag mellan min blogg med adress varsting.bloggplatsen.se och facebook.


För något år sedan gick jag en skrivkurs, förlagd till Birka i Ås. I den kursen fick vi läsa och inspireras av kända författare. Dessutom fick vi skriva korta avsnitt själva och bedöma våra ”verk” gruppvis. Att tänka på inför skrivandet, fick vi veta:

 

INLEDNING  
Först en inledning som ska fånga intresset. Detta kan ske på många sätt:
*En levande intressant miljö som läsaren kan uppleva med sina sinnen, tex i Strindbergs ”Röda rummet.
*Ett intressant människoporträtt, med en persons konturer, som gör att man vill veta mer.
*Ett dramatiskt skeende, tex Hemsöborna
*Ett problem eller gåta. ”Äntligen stod prästen i predikstolen.”
Plantera in antydningar  om kommande dramatik, kanske en konflikt, för att fånga läsarens intresse.

 

HUVUDHANDLING
Om du skriver en längre historia, så kan inte berättelsen löpa på i kronologisk ordning. Det behövs sidohandlingar som löper parallellt för att skapa komplikation och spänning. Är det korta berättelser är det enklare, men en konflikt eller någon annan spänning höjer läsupplevelsen.
Konflikter kan framgå genombrev, dialog eller inre monolog.

Om du skriver om en släkting eller en hel släkt kan lösningen vara olika kapitel, som kan vara fristående. Det kan handla om olika personer, om sysslor, om religion, om seder, om moral osv.

Om du skriver om en bygd, så kan du också dela upp boken i kapitel som behandlar sysselsättning, skolväsende, idrott, föreningsliv osv.

Du kan skissa en tänkt ordning. Med dagens datorer är det lätt att ändra, om berättelsen tar en annan vändning är du tänkt från början. Du kanske under arbetets gång får nya fakta eller idéer.

 

AVSLUTNING

En text måste avrundas, precis som ett musikstycke. Man ska känna att det är slut.

Slutet bör knyta ihop säcken kring berättelsens innehåll, även om personerna fortsätter sina liv.

Alla frågor behöver inte besvaras.

Anknyt gärna till inledningen.

Detta var alltså några tips från skrivkursen.


Nu läser jag en bok med titeln ” SÅ GÖR JAG/KONSTEN ATT SKRIVA” av Bodil Malmsten. En lärobok, en handbok med erfarenheter, verktyg, redskap, råd, tips, exempel, goda exempel och avskräckande. Redan i förordet får man av Bodil veta att skrivandet är en konst som inte går att lära ut. Läsaren  får också veta att det skrivs mycket och att detta sprids mycket.

Så här skriver Bodil: ”För att skriva måste den som skriver kunna skriva. Så att andra  - än den som skriver – förstår vad det står.”

Malmsten sätter kraft i det hon vill förklara, i detta fall hur viktigt är att sätta punkt på rätt ställe, med citat av andra poeter och författare. Här citerar hon Isaak Babel: Ingen projektil kan träffa hjärtat med så förlamande kraft  som en punkt satt på rätt ställe.
Isaak Babel var en sovjetisk journalist, dramatiker och novellförfattare.  

Bodil Malmsten berättar i kapitel efter kapitel hur hon skriver och ibland vill hon att läsaren ska göra arbetsuppgifter. Här är den första avdelningen om min Författardröm. Nästa del kommer så småningom…

 

  Kent Livendahl

 
 
Ingen bild

Emma

5 mars 2019 16:30

Trevlig läsning som vanligt. Ser fram emot fortsättningen.

Kent Livendahl

11 mars 2019 12:16

Tack Emma. Nu lägger jag in sista delen om mina författardrömmar. Nu ska jag skriva om andra saker!
Kram

 
Ingen bild

Stig Lifvendahl

5 mars 2019 19:32

Hej Kent,
kul att höra om dina författarfunderingar. Gör slag i saken, skriv! Själv väntar jag tills min pension innan jag på allvar testar om mina skrivartalanger håller ;-)

Kent Livendahl

11 mars 2019 12:13

Hej Stig, kul att har läst och säger samma till dig, skriv!

 
Ingen bild

Anneli Engström

6 mars 2019 07:08

Tack för intressant läsning Kent. Och tipsen om hur man skriver en intressant berättelse. Kanske något som jag ger mig på i framtiden med. Lycka Till med din blogg Kenta /Anneli 🙂

Kent Livendahl

11 mars 2019 12:12

Kram Anneli!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kent Livendahl - 19 juni 2020 16:19

Kanske varmaste midsommaren mannaminne? Då gjorde Elisabet och jag en utflykt till Hara brygga, ett underbart ställe för sol och bad vid Storsjön.   Fika billigt och gott visste vi att man kan göra där, vi har varit där förut. En extra krydda som...

Av Kent Livendahl - 13 juni 2020 09:48


    Britt Jakobsson recenserar   Alla som hyllar Darwin och evolutionen, hur kan ni tro att den västerländska människan är slutmålet och ha högmodet att kalla oss homo sapiens, den visa människan? Troligare är att utvecklingen går mot högre in...

Av Kent Livendahl - 8 april 2020 16:48


  Detta är skribentens katt som ofta vill sitta i Britts knä, och är en hejare att hålla huset rent från råttor och andra gnagare!    … diktade Werner Aspenström. Ja, de håller på för fullt men problemen är svårlösta. Kan en stark k...

Av Kent Livendahl - 5 april 2020 14:09

    Kenta med sin exra påse på vänster ben     Låter inte helt kul, eller hur. Med en mycket värkande, infekterad och svullen njure skjutsade hustrun in mig till lasarettet med stigande feber och sänka. Tyvärr är inte min vänstra njure ...

Av Kent Livendahl - 31 mars 2020 16:46

I det senaste numret av Bygdebladet (som enligt HBIS styrelse skulle bli så bra) får vi veta att det också ska läggas ner i juni 2020.(Detta förstod flera av oss arbetare direkt, men fick veta att vi inte förstod föreningens bästa) Enligt min mening ...

Ovido - Quiz & Flashcards