Direktlänk till inlägg 29 januari 2019

Britt recenserar Margareta Winge

Av Kent Livendahl - 29 januari 2019 18:47

 

Britt recenserar poesi

När jag läser Margareta Winges diktsamling ”Några ord” kommer jag att tänka på Olav H Hauges strofer i Lövhyddor och snöhus:
Det är inte mycket bevänt med
de här verserna
några ord resta mot varandra
på en slump

Författarens attityd är som Hauges anspråkslös, en blygsamhet som inte vill besvära men orden är inte slumpvis hopsopade bland skräpet utan omsorgsfullt utvalda för att uttrycka minnen och sinnesstämningar under rubriker som Aningar, Funderingar, Ömhet eller bara Ord, där hon föreslår ett äldre uttryck eller annan stavning. Allt orimmat och kortfattat. Som i förbigående nämns åldrandet och ett övergrepp inom familjen som samtidigt varnade för fula gubbar. Dansbanan komprimeras till myggbett, trängsel, doft av rakvatten och slutar med en nostalgisk utandning. Ta det inte så allvarligt, tycks Margareta Winge vilja säga och stänker lite av en kryddblandning av humor och vemod över alltsammans. En blek akvarell strösslad med ord på omslaget passar bra till innehållet.

I samlingen ”Lånar dig en stund” är tonen mörkare. Här finns en insikt om att livet snart är slut och ett erkännande att tröttheten tilltar. Vad som återstår är att bevara de goda minnena av kärlek, om än kort, och vänskap som hotas av dödens närhet.

När man är
till åren
får man vara glad
för glädjens skull

En viss resignation har infunnit sig och ett konstaterande att om döden vet vi ingenting. En undran om de som tror på Gud och har en säkerhet att komma hem, kanske ändå är rädda för döden. Margareta Winge närmar sig de existentiella frågorna med en försynt tveksamhet och famnar sina trösteminnen som hon uttrycker det. Hon vågar tro att den älskade finns i en annan värld men säger samtidigt

Består den
av stjärnor
eller himlar
eller något
Jag
inte har ord för.
Sådant mina ögon
aldrig skådat
.

Vänskap som bygger på handskrivna brev är väl snart borta. Margareta Winge och jag representerar den sista generationen som ägnar sig åt sådant. Kommer några poeter att inspireras av sms och emojs?

Att allt ändrar sig är universums lag men inte med säkerhet alltid till det bättre. Tills vidare gläder jag mig åt Margareta Winges allmängiltiga och ibland småbusiga poesi om hur åldrandet smyger sig på och bemästras med drömmar, ljuva minnen och fladdrande fantasier.
Det finns inte så många som skriver dikter i genren. För att fylla ett tomrum beställde jag Ragnar Thoursies ”Sånger från äldreomsorgen”. Vi behöver förberedelse för att inte hamna i chock när vi möter Biståndshandläggaren. Thoursie ställer jag bredvid Winge sen.

Britt Jakobsson

 

Margareta Winge                      Några ord         Lånar dig en stund                     Eget förlag

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kent Livendahl - 19 juni 2020 16:19

Kanske varmaste midsommaren mannaminne? Då gjorde Elisabet och jag en utflykt till Hara brygga, ett underbart ställe för sol och bad vid Storsjön.   Fika billigt och gott visste vi att man kan göra där, vi har varit där förut. En extra krydda som...

Av Kent Livendahl - 13 juni 2020 09:48


    Britt Jakobsson recenserar   Alla som hyllar Darwin och evolutionen, hur kan ni tro att den västerländska människan är slutmålet och ha högmodet att kalla oss homo sapiens, den visa människan? Troligare är att utvecklingen går mot högre in...

Av Kent Livendahl - 8 april 2020 16:48


  Detta är skribentens katt som ofta vill sitta i Britts knä, och är en hejare att hålla huset rent från råttor och andra gnagare!    … diktade Werner Aspenström. Ja, de håller på för fullt men problemen är svårlösta. Kan en stark k...

Av Kent Livendahl - 5 april 2020 14:09

    Kenta med sin exra påse på vänster ben     Låter inte helt kul, eller hur. Med en mycket värkande, infekterad och svullen njure skjutsade hustrun in mig till lasarettet med stigande feber och sänka. Tyvärr är inte min vänstra njure ...

Av Kent Livendahl - 31 mars 2020 16:46

I det senaste numret av Bygdebladet (som enligt HBIS styrelse skulle bli så bra) får vi veta att det också ska läggas ner i juni 2020.(Detta förstod flera av oss arbetare direkt, men fick veta att vi inte förstod föreningens bästa) Enligt min mening ...

Skapa flashcards