Alla inlägg den 9 januari 2019

Av Kent Livendahl - 9 januari 2019 20:11

Lite information om Hallens hembygdsförening med sin träffpunkt Ifvarsgården.

Varje år inbjuds de som under innevarande år arbetat ideellt till en lilljulkväll. I år 2018, den 20 november, inbjöds ett fyrtiotal ideella arbetare som fick risgrynsgröt, tunnbröd med skinka och kaffe med hembakta kakor till efterrätt som tack för årets insats.


Välkomstdrinken ute på gården bestod som vanligt av glögg som trädgårdsmästaren Mats Jacobsson bjöd på. Då kunde man samtidigt njuta av det ljusarrangemang som samme Mats hade ordnat. Under middagen blev gästerna underhållna av en musikgruppen ”Jullåtsbandet” från Kvitsle. De kunde också passa på att hälsa alla välkomna till Kvitsle bygdegård den 16 december då bandet i ett större format kommer att underhålla!


I föreningens verksamhet ingår även en mängd andra arrangemang, såsom GÖKOTTA på Kristi himmelfärdsdag, SVERIGES NATIONALDAG alltså den 6 juni, MIDSOMMARAFTON och MIDSOMMARDAGEN. Föreningen driver även ett SOMMARCAFE som är öppet två dagar i veckan under sex veckor.

LILLJULKVÄLLEN i november är årets höjdpunkt och avslutning då alla samlas och har trevligt runt en bit mat! 

Exempel på vad en GÖKOTTA kan innehålla; 2010 var det ca 30 besökare, Eva Svedin höll ett kyrkligt anförande och Kim Woxlägd berättade om sitt liv som fågelskådare. Under åren så skiftar annars berättandet om fåglar mellan Kim Woxlägd och Eva Egervärn.

Exempel på ett NATIONALDAGSFIRANDE. 2017 hade Eva Egervärn ordnat ett mycket trevligt  program. Börje Jacobsson och Jan-Erik Wahlén spelade vackert och Erik Egervärn kåserade trevligt.
Mycket folk och rulltårtsbakelser och kaffe tog slut men den alerta kökspersonalen fixade allt till det bästa.

MIDSOMMARAFTON är det traditionellt mest välbesökta arrangemanget, ofta ett par hundra besökare hur vädret än är! Barnen blir skjutsade till midsommarfesten och tas emot av spelmän. Lekar som har anordnats är populära och midsommarstången reses och det blir dans runt den. En lekledare och spelmän driver på och det blir kul.  

MIDSOMMARDAGEN ofta runt 50-60 personer kommer till gudstjänsten på Ifvarsgården.

SOMMARCAFE, då mycket folk kommer och fikar och köper bröd direkt från bakstugan. De som bakar och säljer från bakstugan har ett tufft jobb. Som ni förstår är det under sommaren som föreningen kan ”tjäna” pengar som går åt att sköta om Hembygdsgården med dess byggnader.


      Emellan dessa fasta aktiviteter ordnar föreningen ibland tex KRUSKALAS. 2006 den 19 augusti hade man vid ett sådant 100 besökande. Inte undra på, det fanns ca 45 sorters kakor att välja på. Hanverksutförsäljning var det också och underhållning av Gunnel Lundholm och EA Egervärn.

Vilka är det som ser till att allt fungerar? Jo, det är hembygdsföreningens styrelse som består av människor som brinner för sin bygd och organiserar och sköter om alltihop

Av Kent Livendahl - 9 januari 2019 19:59

 

Det hela började som en stillsam promenad. Hunden, en gråhund, var som vanligt överlycklig att få komma ut och röra på sig. Vi gick vår vanliga runda. Uppåt mot höjderna varifrån man såg stora delar av den vackra Storsjön; ja därifrån såg man tom storsjöflaket! Vackert väder och bedårande utsikt, vad kan vara mer lugnt och rogivande. Ända tills hunden gör ett kraftigt ryck och sticker iväg åt andra hållet in i skogen! Hunden ryckte till så hårt att jag tappade kopplet, så småningom! Först blev jag hängande efter djuret med rak arm och vilt uppspärrade ögon! Samtidigt grimaserade min mun och signalerade smärta innan jag tvingades släppa kopplet. Snart nog reste jag mig upp och efter att ha sopat av mig löv, barr och kladdiga kottar stod jag helt stilla. Tappade hakan av förvåning då jag såg min hund involverad i ett vilt slagsmål med en grävling! Båda djuren slogs med fradgan rinnande ur sina käftar!

Undrar hur detta ska sluta undrade jag med svetten rinnande från pannan? Själv vågade jag  inte lägga mig i kombattanternas mellanhavande. Hivade upp min telefon, som såg  mer rolig ut än fungerande, efter min luftfärd bakom hunden. Vem ska jag fråga om råd? Anna Fors, Maria Häggblom eller Stig Albertsson? De finns fler duktiga hundmänniskor, men dessa var de första som dök upp i min hjärna! Mina händer darrade när jag började leta deras telefonnummer.

Då får jag se ännu ett djur, lugnt stående, i närheten av slagskämparna; en björn! Björnen stod helt stilla. Det såg ut som om han värderade hur mycket mat det fanns på hundens och grävlingens kroppar.
”Nää, man är väl ingen varg heller, tänkte nallen - jag går bara in och jabbar lite med dessa två galningar. Kan vara skönt med ett motionspass, så här efter lunch!”

Efter en kort sund då alla tre hade svängt runt i  en yrande dans, hörde jag hur björnen röt till och slagsmålet upphörde med ens. Grävlingen la benen på ryggen och har inte synts till sen dess. Min hund kom till mig och lät sig villigt kopplas och efter lufsade björnen och sa till mig:

- Tur att jag var i närheten annars kanske det hade gått illa för din jaktkamrat!

Svetten lackade och jag vaknade!     

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards